درمان چاقی با تنظیم باکتریها در روده

 دارویی که بنظر می رسد باکتریهای خاصی را در روده ی موش هدف قرار می دهد موجب ایجاد یکسری واکنشهای زنجیره ای می شود که می تواند نهایتاً به ابداع روشهای درمانی جدید برای  چاقی و دیابت درانسان کمک کند.

موشهایی که با رژیم غذایی پرچرب و داروی tempol که یک  داروی آنتی اکسیدان است، تغذیه می شوند کمتر به چاقی مبتلا می گردند. موضوع قابل توجه این است که داروی tempol بطریقی بروی باکتریهای  روده ای این موشها تأثیر می گذارد. دکترPatterson می گوید: ما امیدواریم این نتایج در نهایت  بتواند به ابداع خط جدیدی از درمان چاقی و دیابت کمک کند.

میکروبیوم محیط بیولوژیکی میکروارگانیسم ها در بدن انسان است. محققین نتایج این کار تحقیقاتی  را در مجله ی Nature Communications منتشر کردند. آنها می گویند: داروی  tempol سبب کاهش برخی از باکتریها (جنس لاکتوباسیل) در روده ی موش  می شود. هنگامیکه تعداد جمعیت لاکتوباسیلها در روده ی موش کاهش می یابد  نوعی اسید صفراوی بنام tauro-beta-muricholic acid افزایش می یابد. این ماده سبب بلاک گیرنده ی farnesoid X میشود، گیرنده ی FXR یا farnesoid X متابولیسم اسیدهای صفراوی ، چربیها و گلوکز را در بدن تنظیم می کند.

دکتر Gonzalez می گوید: دراین  تحقیق مشخص شد که ممانعت از FXR در روده  ممکن است هدف داروهای ضد چاقی در آینده  باشد.

محققین می گویند: داروی tempol ممکن است به درمان علایم بیماری دیابت نوع 2 کمک کند، علاوه بر تأثیر این دارو در جلوگیری از اضافه وزن، موشهای درمان شده با tempol که با رژیم پرچرب تغذیه می شوند دارای مقدار قند خون و انسولین پایین تری بودند.

 قبل از این ، دکتر Mitchell تفاوت آشکاری را در افزایش وزن موشهایی که در رژیم آنها داروی tempol بود در مقایسه با گروه کنترل مشاهده کرد. دکتر Patterson می گوید: او به ما در کشف آنچه اتفاق می افتد کمک کرد و آن یک مسیر جالب توجه از میان پیچیدگیهای میکروبیوم بود.

این تحقیق ارتباط مصرف tempol، میکروبیوم روده و چاقی را مشخص نمود اما  بروی چگونگی تأثیر این دارو در کنترل وزن کاری انجام نشد.

محققین می گویند: اینگونه تحقیقات نشان می دهد که چگونه جمعیت 100 تریلیونی میکروبهای همزیست در بدن ما می توانند در متابولیسم و سلامت انسان تأثیر گذارند و چگونه میکروبیوم می تواند مسیرهای بیشتری را برای درمان سایر اختلالات بروی دانشمندان بگشاید.

 دکتر Patterson می گوید: توجهات زیادی درمورد استفاده از تغییرات میکروبیوم در درمان برخی بیماریها  در بین گروههای  مختلف تحقیقاتی وجود دارد. ما نیاز به یافتن  تکنیک هایی برای مدیریت جمعیت میکروبیوم به روشی مفید و بدون خطا برای  استفاده از آن در درمان بیماریها داریم .

در این تحقیق دانشمندان داروی tempol را در آب آشامیدنی موشها حل کردند یا مستقیماً  به موشها دادند. در طی 3 هفته ، مصرف tempol سبب کاهش اضافه  وزن درموشهای گروه آزمایش گردید نتایج این کاهش درهفته ی شانزدهم  بسیار شگفت انگیز بود. به منظور بررسی نقش FXR در چاقی، محققین موشهایی را که با  دستکاری ژنتیکی فاقدFXR بودند تحت رژیم مشابه پرچربی قرار دادند. این گروه در برابر  تأثیرات داروی tempol و taura-beta-muricholic acid مقاومت نشان دادند. این نتایج اهمیت FXR بعنوان واسطه ی تأثیرات ضدچاقی این دارو را تایید می کند.

 Gonzalez می گوید: نشانه هایی از عملکرد مشابه ی FXR درافراد چاق ومبتلا به دیابت وجود دارد.

محققین درحال حاضر در حال بررسی این درمان برای اطمینان از تأثیرات آن درانسان و بررسی تأثیرات مضر جانبی آن ازجمله سرطان هستند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130924113452.htm